duminică, 21 iulie 2019

Scrisorile lui Nicolae Labiș către Doina Cornelia Sălăjan


foto: Gheorghe Tomozei și Nicolae Labiș


Corespondenţa poetului Nicolae Labiş (primită/expediată), scrisori către Doamna Doina-Cornelia Sălăjan, care, cu mare greutate şi emoţii de nedescris, a decis de curând să le dea publicităţii pe cele primite, între anii 1954-1956, de la fostul său coleg şi bun prieten de la Şcoala de Literatură şi Critică Literară ,,Mihai Eminescu” din Bucureşti de sub patronajul Uniunii Scriitorilor din R. P. Română (1952-1954).
Totodată, a hotărât ca originalele să le doneze Bibliotecii Academiei Române din Bucureşti.

Dragă Doina,

Mi-a făcut bucurie scrisoarea ta şi, împotriva obişnuinţelor mele, îţi răspund imediat. Cu această ocazie, îţi mulţumesc pentru sfaturile tale de natură etică. Am auzit că n-o duci prea bine în Cluj, dar nu cred. Poate că Pişta a exagerat. Oricum, înflăcărarea ta din timpul anului la a pleca la redacţia clujeană era prea mare ca să poată fi desamăgită şi hilarizată. Eu lucrez la „Gazeta literară”, unde mă prezint din an în paşti. În curând, voi pleca acasă, c’est à dire „în documentare”. Acolo, voi relua ocupaţia mea centrală din lunga vacanţă pe care mi-am făcut-o: călăria. Actual, mă prezint ca un jokeu desăvârşit. Lucrez la un volum, care, cred că, va ieşi mult mai bun decât restul delirurilor mele semi-lirice de până acum. Între timp, sfidez muzele şi dau periodicelor stanţe ridicole. Am scris, întâia oară, o cronică laudativă la „Steaua”, care o să apară în „Viaţa românească” no. nu ştiu care, la „Revista revistelor”. Nu ştiu ce mi-a venit; cred că numerele 3-4 din „Steaua” erau într-adevăr bune. Îl salut cordial pe A. Rău. Aştept să-mi scrii la şcoală, până nu plec din Bucureşti. Îţi mulţumesc pt. invitaţia din Februar. Cred că am să trec prin Cluj mai repede. 
Cu distinsă afecţiune, 
                                Nicolae 

30 august 1954



Dragă Doina, 

Nu m-am dus acasă, după cum n-am mai trecut nici prin Cluj. Treburi redacţionale mă reţin în Bucureşti până după Congresul Partidului. Cu toate că am fost în Bucureşti, n-am primit scrisoarea de care mi-a vorbit Ţic. S-o fi rătăcit sau cine ştie ce s-a întâmplat cu ea. Dacă vrei să-mi scrii, scriemi pe adresa „Gazetei literare”. Deocamdată mai stau la Şcoală, însă, cred că, în curând, am să mă mut într-o chilioară pe care am găsito. Este foarte mică (4 mp), dar este acceptabilă. Te aştept să vii în Bucureşti, aşa cum mi-ai spus. Vizita mea la Cluj o las pe altădată. Despre viaţa mea cotidiană, n-am prea multe de spus. Am program de la ora 5 după masă şi dimineţile, sunt liber. Ora târzie la care isprăvesc serviciul mă împiedică să fac obişnuitele orgii. Le-am mai rărit. Singura pasiune zilnică: cafeaua. Mi-a plăcut poezia ta din „Steaua”. Te rog foarte mult să ne trimiţi o poezie pentru Congresul Partidului. Dacă accepţi, lucreaz-o cât mai mult şi vezi să fie pe linie, pentru că cenzura este foarte atentă cu noi. Încă odată, te aştept în Buc(ureşti). 
Cu dragoste, 
           Nicolae Labiş 

13 sept(embrie) 1954 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

44 de lucruri despre Grecia pe care nu le știai

1. Grecia este considerată locul de naștere al democrației și civilizației occidentale. 2. Este cea mai însorită țară din Europa cu peste 2...