miercuri, 17 iulie 2019

Salvador Dali - Constanta memoriei



„În ziua în care m-am hotărât să pictez ceasuri, le-am pictat moi. Într-o seară mă simţeam obosit şi mă durea capul. Voiam să mergem la cinema cu câţiva prieteni, însă în ultimul moment am hotărât să rămân acasă. Gala a ieşit, iar eu mă gândeam să mă bag în pat. După cină mâncasem camembert şi imediat ce au plecat musafirii eu am mai rămas la masă, gândindu-mă la problema filosofică a “moliciunii” acelui tip de brânză. M-am ridicat, m-am dus în atelier şi, ca de obicei, am aprins lumina pentru a mai arunca o privire la tabloul la care lucram. Ştiam că atmosfera pe care am reuşit să o redau în acel tablou trebuia să fie fundalul unei idei, dar nu ştiam care. Voiam să sting lumina, când, dintr-odată, “am văzut” soluţia. Am văzut două ceasuri moi, unul dintre ele atârnând de creanga măslinului. În ciuda faptului că mă durea capul îngrozitor, am început să pictez. Când s-a întors Gala, după două ore, tabloul, care va deveni unul dintre cele mai faimoase, era gata. Totul a plecat de la influenţa mediului, de la o bucată de brânză “descompusă”, de la un obiect comestibil, care devine metafora aspectului psihologic al timpului”, povestea Salvador Dali. Așteptând revenirea soției sale Gala de la cinema, Salvador Dali a pictat un peisaj absolut pustiu al coastei mării. Brusc, a văzut pe masă o bucată de brânză care se topea la soare, pe care o mâncau seara cu prietenii. Brânza s-a topit și a devenit mai moale și mai moale. Pierdut în gânduri la asocierea timpului cu o bucată de brânză topită, Dali a început să umple pânza cu ceasuri de împrăștiere.
O personalitate marcantă a secolului XX, pictorul spaniol Salvador Dali, originar din Figueras, unde, în prezent, există un muzeu dedicat lui, a spart tiparele vremurilor în care a trăit prin operele pe care le-a creat. Dali mers atât de departe, încât a dezvoltat un cult al personalităţii, conturat de la o vârstă fragedă. În „Jurnalul unui geniu” mărturisea că „în copilărie atât de mult m-am crezut geniu, încât până la urmă am şi ajuns”. Afirma despre Pablo Picasso că este al doilea mare geniu al lumii, după el insuşi.
Inspirat de teoria relativității lui Einstein, Salvador Dali a ilustrat acest ceas de topire, faimos în întreaga lume. Acesta amintește de tranziția ființei noastre și dă câteodată motive pentru reflecție profundă. Nu este de mirare că imaginea "Constanța memoriei" până în ziua de azi este discutată în mod activ în cercurile creative.
Salvador Dali și-a numit opera "Constanța memoriei",  spunând că, odată ce te uiți la o imagine, nu o vei uita niciodată.

După ce ajunge cel mai renumit artist al curentului suprarealist, Salvador Dali (11 mai 1904 – 23 ianuarie 1989) se vede vehement criticat de André Breton, pe motiv că spaniolul nu are o poziţie clară faţă de Hitler şi că nu se alatură mişcării de stânga a avangardiştilor. Exclus din sânul mişcării care l-a consacrat, Dali exclamă înfuriat: “Suprarealismul sunt eu!”.

Dali a avut mai multe manifestări șocante. Prima, cu ocazia unui bal mascat din New York, când pictorul s-a îmbrăcat precum răpitorul micului Lindbergh, în timp ce soţia sa, Gala, se costumase precum copilul răpit, în condiţiile în care uciderea băieţelului lui Lindbergh reprezentase o tragedie naţională în SUA la acea vreme, a doua, inscripţia pusă de genialul pictor pe o lucrare expusă la Paris: “Uneori, mă distrează să scuip pe portretul mamei mele”. Inexplicabilă şi grosolană “glumă”, din moment ce se ştia că Dali o venerase pe mama sa, Felipa, care murise de cancer pe când el era adolescent.
Într-un interviu pentru Paris Match, apărut după ruptura cu lumea, Dali explica relaţia sa cu Picasso: «El mi-a fost un adevărat tată. M-a hrănit, mi-a dat poziţie socială, mi-a împrumutat bani ca să călătoresc în America, pe care nu i-am restituit în întregime. Mergeam să-l văd de douaă ori pe lună, când locuia pe strada La Boesa. Îmi recita poeziile sale foarte frumoase. Era în timpul perioadei cubiste. A urmat o perioadă în care nu ne-am mai văzut, dar în fiecare an, în acelaşi anotimp, îi trimiteam câte o carte poştală, una din acelea înfăţişând o dansatoare spaniolă – invariabil cu acelaşi conţinut: “În iulie – nici frumoasele, nici prietenii!” 
Radu Beligan povestea în „Memoriile“ sale, apărute la Editura All, în 2013: „În 1964, l‑am cunoscut la New York pe Salvador Dali. Un prieten comun m‑a prezentat „divinului“, care mi‑a arătat, spontan, o violentă simpatie. Socotea că noi, românii, avem o misiune sacră, de gardieni ai latinității, aici, la răscrucea imperiilor moarte. Mi‑a dăruit un foarte frumos album, cu o dedicație care cuprindea întreaga pagină de gardă și în a cărei grafică exaltată se afla pecetea lui indelebilă. „Păstrează‑l bine. După moartea mea, îl vei vinde la licitație !“ L‑am asigurat că nu mă voi despărți niciodată de el“.



Salvador Dali a avut un frate, care a murit cu nouă luni înaine de nașterea sa. Artistul credea că este reîncarnarea fratelui său, iar acest lucru se observă și în operele sale.
„Eu m-am născut dublu, cu un frate în plus, pe care a trebuit să-l ucid ca să-mi ocup locul meu şi ca să-mi obţin propriul meu drept la propria mea moarte.”, spunea Dali despre fratele lui.
Dali a proiectat logo-ul firmei Chupa Chups, in anul 1969.
Salvador Dali nu a crezut niciodată în ideea de artist sărac. Așa că a adoptat un stil de viață risipitor, dar și lacom. Se spune că obișnuia să deseneze pe spatele cecurilor cu care plătea la restaurant, știind foarte bine că nimeni nu ar fi încasat vreodată un cec pe care se afla o operă originală a lui Dali.
El a reușit să îl despartă pe prietelul său, Paul Eluard, de soția sa, Gala, de care Dali s-a îndrăgostit. Gala și Salvador s-au căsătorit, iar el i-a cumpărat un castel, în Pubol, Spania. Totuși, artistul nu avea voie să pună piciorul în castel decât cu permisiunea scrisă a Galei.
Era celebru faptul că Dali are tendințe sadomasochiste. În copilărie, se arunca pe scări, spunând că „durerea era nesemnificativă, iar plăcerea era imensă”.
În anii ’60, Salvador Dali și-a luat un animal de companie mai neobișnuit... un leopard. Felina avea și un nume, Babou. Dali își lua animalul peste tot, iar când oamenii din jur se panicau le spunea că este o pisică normală, peste care a pictat un model de leopard.
Dali a murit de insuficiență cardiacă la data de 23 ianuarie 1989, la vărsta de 84 de ani.


„La vârsta de șase ani, vroiam să fiu bucătar. La șapte ani, vroiam să fiu Napoleon. Și ambițiile mele au crescut în mod constant de atunci încoace. În fiecare dimineață când ma trezesc, experimentez din nou plăcerea supremă: aceea de a fi Salvador Dali.”
Salvador Dali

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

44 de lucruri despre Grecia pe care nu le știai

1. Grecia este considerată locul de naștere al democrației și civilizației occidentale. 2. Este cea mai însorită țară din Europa cu peste 2...