miercuri, 3 august 2022

Adina V. - Pe urmele păpușilor din antichitate

Păpușă, Teba. 700  î.Hr., muzeul Luvru

Încă din cele mai vechi timpuri, se cunoștea valoarea pedagogică și importanța jocului pentru dezvoltarea fizică, cognitivă și socială adecvată a copilului. Prin joc, copilul creează o lume imaginară în care se distrează, interacționează cu alți copii, își explorează mediul înconjurător, învață despre sine și își cultivă creativitatea. Astfel, potrivit lui Platon, copilul trebuia să se angajeze în jocuri pedagogice de grup pentru a deveni un bun cetățean. (conform Legii 1, 643c, Platon).

"Prin exercițiul jocului este posibil ca alegerile și dorințele copilului să fie îndreptate spre scopul spre care va tinde când va ajunge la vârsta maturității."

În Grecia Antică exista o mare varietate de jocuri, de grup sau individuale, cu sau fără utilizarea de obiecte. Unele dintre acestea ne sunt cunoscute până în zilele noastre, cum ar fi ambariza, musca oarbă, statuetele, pentovola, ascunzătoarea, păpușile, zornăitoarea și poneiul. Aceste jocuri ne sunt cunoscute din surse scrise, din reprezentările de pe vase și pietre funerare cu copii jucându-se, dar mai ales din obiectele în sine, care au ajuns până la noi. Cele mai multe dintre jucăriile care au supraviețuit provin din morminte, deoarece era obiceiul ca un copil care murea să fie îngropat împreună cu jucăriile sale.

Materiale


Materialul principal era lutul, după cum o dovedesc figurinele din lut care au supraviețuit. În afară de jucăriile din lut, mai existau jucării din os sau din materiale perisabile (lemn, pânză, ceară), care astăzi s-au pierdut pentru totdeauna.

Primele jucării

În ziua nașterii sale, copilul primea primele sale cadouri, care erau, desigur, jucării! Cel mai adesea erau obiecte care făceau zgomot, cum ar fi zornăitoarele (sistre). Acestea erau făcute din lut și mai rar din metal, conțineau pietricele sau bile de lut care făceau zgomot și aveau forme diferite, de la un simplu disc până la cele în formă de om sau de animal.
Printre primele jucării se numărau și vasele care serveau drept sticle. Biberonul avea forma unui mic animal pentru a ajuta copilul să se oprească din alăptat într-un mod ușor.



În a cincea sau a șaptea zi de la nașterea copilului, se celebra Amfidromia, copilul era dus în jurul căminului, altarul familiei, și i se ofereau daruri. În a noua sau a zecea zi urma ziua în care copilul primea numele, iar apoi i se dădea și amuleta, pe care copilul o purta de obicei la gât sau în fața pieptului pentru a-l proteja de spiritele rele.
 
Păpușile 

Frumoase, cu coafuri elegante, colorate și cu proprietăți magice, păpușile au captivat copii și adulți, deopotrivă. Cea mai veche jucărie din lume a evoluat de la o figurină religioasă și a luat forma unei păpuși pentru a juca un rol important în dezvoltarea fetelor. Decisivă pentru această diversificare a fost apariția păpușii articulate (neurospastice), cu brațe și picioare mobile, iar utilizarea unei matrițe a ajutat la producția în masă pentru a se asigura că nicio fată nu va rămâne fără eroina ei preferată! În glumă am putea compara planșeta cu Barbie din zilele noastre și citind veți înțelege asemănările, dar mai ales veți afla mai multe despre această jucărie a antichității.

"Lumea magică a păpușii"

Păpușa era una dintre jucăriile preferate ale fetelor din Grecia antică. Era, de obicei, făcută din lut, cu formă feminină și cu piepteni complicați pentru păr. Uneori, costumul păpușii era pictat, alteori fetele făceau haine de pânză. Obiecte mici, precum mese, paturi, vaze etc. au completat lumea magică a fetelor. În afară de plăcerea jocului, păpușa avea și un caracter educativ, fiind o introducere a fetei în rolul și responsabilitățile sale ca femeie în societate. Păpușile erau oferite zeiței Artemis în ajunul nunții fetei.

Construcția păpușilor  














Această figurină a inspirat mascotele Jocurilor Olimpice de la Atena din 2004, Phoebus și Athena.

S-au descoperit planșete datând încă din secolul al VII-lea î.Hr. și se pare că această jucărie își are originea în figurinele religioase. Un rol decisiv în evoluția de la figurinele religioase la păpuși a fost jucat de construcția neurospastelor, care erau păpuși de lut cu membre mobile. Mâinile și picioarele lor erau mobile și erau conectate prin intermediul unui fir la corpul principal (nerv).
Construcția matriței era realizată în atelierele de tâmplărie. Fie erau modelate manual, fie sculptorul crea o formă de bază pe roată și apoi adăuga detaliile. În jurul anului 500 î.Hr., utilizarea unei matrițe a devenit obișnuită. Meșterul făcea mai întâi o matriță, apoi o umplea cu argilă lichidă și, după ce se usca, îndepărta argila care luase forma matriței. Apoi acoperea jucăria cu un strat alb și o cocea în cuptor. La final, jucăria era colorată.

Unde le putem vedea?

Deoarece păpușa a fost una dintre cele mai comune jucării pentru copii, săpăturile arheologice au scos la iveală un număr mare de descoperiri. Așa că astăzi avem ocazia să vedem matrițe care împodobesc colecțiile multor muzee, atât în Grecia, cât și în străinătate. Să menționăm Muzeul Arheologic din Atena, Muzeul de Artă Cicladică, Muzeul Luvru și Muzeul Britanic.

În Grecia Antică

În Grecia Antică, păpușa se numea planchon și avea o utilizare rituală. De obicei, păpușile erau făcute din lut și aveau coafuri elaborate. Hainele lor erau pictate, dar au existat și cazuri în care erau îmbrăcate în haine de pânză. Pe lângă faptul că era o jucărie, planchonul era asociat cu trecerea la maturitate a fetelor și cu rolul lor ca femei în societate, în timp ce statutul lor ritual era exprimat prin oferirea lor zeiței Artemis în ajunul căsătoriei, ca simbol al purității lor. Prin cuvintele "nimfă și fiică", păpușile au căpătat un caracter simbolic. Evoluția planchonului de la figurină la păpușă s-a realizat prin construirea membrelor lor mobile - păpuși articulate - care erau unite cu fir la corpul principal (neurospasmata). Ele sunt denumite și "daedalus", deoarece construcția lor este atribuită lui Daedalus.

În Bizanț, păpușa se numea "nennos" sau "nini" și era confecționată din lut, ceară sau ipsos.

Nini


În perioada otomană, tatăl cioplea Koutsouna, o păpușă care era îmbrăcată cu pânză. Kutsouna ținea în mâini un simbol al cultului creștin, iar tatăl i-l dăruia fiicei ca talisman, adică avea un caracter simbolic de protecție.
Kutsouna


Mamele și bunicile confecționau păpuși pentru copii cu ce mai rămânea din gospodărie, cum ar fi cârpe de pânză, șosete umplute cu paie sau aluat. "Koutsounes" sunt, de asemenea, păpușile de pânză pe care mamele le făceau pentru fiicele lor pentru a le iniția în maternitate. Nașa îi dăruia finei sale o păpușă de pânză pe care aceasta o păstra până în ziua nunții. În adolescență, fetei i se dădea o altă păpușă, confecționată de femeile din familie, care era îmbrăcată în costumul de nuntă local și pe care fata o păstra ca parte componentă a zestrei.
costum de nuntă specific insulei Mikonos


Păpușile tradiționale de pânză din Santorini sunt expuse la Muzeul de Jucării Benaki, din Atena. Printre ele se află una neagră, făcută de o bonă africană pentru copilul pe care îl ținea în brațe.

Păpușă-jucărie, păpușă-personaj, păpușă-simbol, păpușă-eroină, rolul păpușii în tradițiile și obiceiurile poporului grec are un rol important pentru simbolul atemporal al identității feminine.

Jucăriile din antichitate







Era jucăria preferată a băieților din Grecia antică. O târau peste tot prin casă. 





Câine cu clopoței din Atena, secolul al III-lea d.Hr.
Era o zornăitoare de lut, despre care se credea că păcălește spiritele rele care se ascundeau în jurul pătuțului copilului.










Păpuși din lut cu membre mobile, secolele IV și V d.Hr. Înafara rolului de divertisment, păpușile educau copilele în rolul care le era destinat: să fie soții bune, gospodine și mame de copii sănătoși.

Titirez de la Kaveirio din Teba, secolul al V-lea î.Hr. Era jucăria preferată a copiilor și a femeilor tinere, așa cum reiese din reprezentările din vase. Dar și Hermes, protectorul jucăriilor pentru copii, a fost imortalizat bucurându-se de acest joc.
Titirezul a fost cunoscut încă din preistorie, dar au fost deosebit de răspândite începând cu epoca arhaică. Era confecționate din lemn sau, foarte adesea, din lut. Unele dintre ele erau decorate cu frunze de iederă sau imnuri sau purtau reprezentări de animale.



Yoyo
Perseu este reprezentat pe o parte, iar Meduza pe cealaltă. De la Kabeirius din Teba, 425-400 î.Hr. Yo-yo este format din două discuri unite în centru de un ax cilindric, pe care este fixat începutul unui fir, care este apoi înfășurat în jurul acestuia. Lăsând-o să cadă, firul este derulat și, printr-o mișcare a mâinii, este reînfășurat în jurul axului.





Păpuși de lut cu membre mobile (neurospasmata) din Corint, secolul al V-lea î.Hr. Erau numite „daedalas", deoarece erau atribuite lui Daedalus. Păpușile cu părți mobile, pe lângă faptul că erau jucării, erau ofrande obișnuite în mormintele fetelor și, de asemenea, ca ofrande în sanctuare. În ajunul căsătoriei, fetele ofereau păpușile, împreună cu celelalte jucării și o șuviță din părul lor, lui Artemis (patroana fiecărei fază de tranziție din viața omului)  și Afroditei, zeița iubirii și a fertilității.



Din Teba, începutul secolului al VII-lea î.Hr.
Figurină feminină cu picioare mobile, făcută manual.
Corpul în formă de clopot, gâtul înalt care se termină cu un cap în formă de pasăre. De urechile mari și găurite ar fi atârnat cercei. Mâinile, într-un gest de evocare sau de disperare, sunt redate ca două apendice aplatizate cu șapte degete.
Picioarele mari se termină cu cinci, respectiv șase degete. În partea de sus a capului se află o gaură simbolizând gura. Vopseaua roșie a fost folosită pentru a decora haina și pantofii. Această figurină a fost sursa de inspirație pentru mascotele Jocurilor Olimpice de la Atena din 2004, Phoebus și Athena.

traducere și sinteză Adina V.








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

44 de lucruri despre Grecia pe care nu le știai

1. Grecia este considerată locul de naștere al democrației și civilizației occidentale. 2. Este cea mai însorită țară din Europa cu peste 2...